آشنایی با بازاریابی نیچ مارکتینگ

بازاریابی نیچ مارکتینگ (Niche Marketing) یا بازاریابی گوشه ای یکی از راه های بسیار عالی برای ورود به بازار کسب و کار می باشد. به طور کلی نیچ مارکتینگ برای کسب و کارهایی است که سرمایه زیادی ندارند. در واقع نیچ مارکت یک بازار کوچک و تخصصی است که که گروه خاصی از افراد که همان مشتریان هستند به دنبال کالا یا خدماتی هستند که توسط عموم کسب و کارها ارائه نمی شود. وقتی قصد فعالیت در حوزه ای را داریم با رقبای بزرگ و غول پیکری مواجه می شویم که به اصطلاح اجازه نفس کشیدن را به بقیه نمی دهند. توسط نیچ مارکتینگ تمرکز روی یک کالا یا خدمت می رود و توسط آن می توان بازار را از کسانی که روی محصولات یا خدمات متعدد کار می کنند گرفت. پس می توان گفت نیچ مارکت یک قسمت کوچک از یک بازار بزرگ است.

بازاریابی نیچ

نیچ مارکتینگ یعنی چه؟

اگر بخواهیم درباره معنی نیچ مارکتینگ توضیح دهیم باید گفت نیچ به معنی طاقچه است. اصلاح فارسی که به نیچ مارکتینگ گفته می شود بازاریابی گوشه ای است که در واقع اشاره دارد به همان بخش کوچک بازار که می توان نیازهای مشتریان را در آن بخش برآورده کرد. 

فعالیت در بازاریابی نیچ مارکتینگ

همانطور که می دانید شروع هر کسب و کاری نیاز به تحقیق دارد. در نیچ مارکتینگ با پیدا کردن بازار هدف و تحقیق در آن می توان مخاطبان را پیدا کرده و سپس با یک برنامه ریزی و استراتژی خوب آنها را به مشتری تبدیل کرد و کم کم در آن حوزه بازار را تصرف کرد. یکی از معایب نیچ مارکتینگ این است که رقبای جدی در آن حوزه فعالیت داشته باشند. بنابراین اگر قصد ورود در حوزه ای را دارید که می خواهید نیچ کار کنید حتما نیاز است که قبل از آن در آن مورد تحقیق کنید که رقیب جدی نداشته باشد.

مشتریان در نیچ محدود به گروه خاصی می شوند. در نیچ مارکتینگ رقبای بزرگ به صورت کامل نتوانسته اند نیازهای بخشی از بازار را فراهم کنند و به نوعی هنوز در آن حوزه خلاء وجود دارد. با جستجو در بازار و پیدا کردن قسمتی از بازار که هنوز نیازهای افراد را برآورده نکرده است می توان کار را شروع کرد. این نیاز می تواند محدود به جغرافیای یک منطقه باشد. در واقع در نیچ مارکتینگ با هدف قرار دادن بازارهای کوچک فعالیت خود را آغاز کرده و سپس می توان در بازارهای بزرگتر فعالیت نمود. به عبارت دیگر در نیچ هر چه زمینه فعالیت تخصصی تر باشد بهتر و دقیق تر می توان در آن بازار پیشرفت کرده و مشتریان را پیدا نمود.

niche marketing

استراتژی نیچ مارکتینگ

استراتژی نیچ مارکتینگ بدین صورت است که به سراغ کسب و کاری برویم که رقبای بزرگ از آن کمتر استفاده می کنند یا به نوعی برای آنها ارزش ندارد که به طور کامل به آن کسب و کار بپردازند. پس توسط نیچ مارکتینگ می توان کسب و کار خود را گسترش داده به طوریکه بتوان با رقبای خود رقابت کرد. در انتخاب حوزه ای که قصد فعالیت در آن را دارید به خوبی تحقیق کنید.دقت داشته باشید که آن حوزه به خوبی جای رشد داشته و رقبای جدی نداشته باشد.

قدم اول در نیچ مارکتینگ پیدا کردن حوزه فعالیت است. حوزه فعالیت نیز از طریق تحقیق در بین مخاطبان و مشتریان صورت می پذیرد. با تحقیق در بین مشتریان و شناسایی نقاط ضعف و قوت آنها می توان اطلاعات خوبی راجع به حوزه مورد نظر بدست آورد. بعد از آن به می توانید به سراغ محصول یا خدمتی که بتواند نیازهای آن مخاطبان را برطرف کند بروید. مرحله بعد تبلیغات در آن زمینه است. می توان از هر ابزار تبلیغاتی برای معرفی برند خود استفاده کرد. تبلیغات آنلاین مانند سایت و شبکه های اجتماعی و تبلیغات آفلاین نظیر پخش تراکت و آگهی در روزنامه ها همه در معرفی برند نقش دارند.

نیچ مارکتینگ

مزایای نیچ مارکتینگ

در ادامه به چند مزیت بازاریابی گوشه ای اشاره می شود:
نیاز به سرمایه کم: با توجه به اینکه شخص یا شرکت قرار است یک گوشه از بازار و در یک زمینه خاص فعالیت کند لذا نیاز به سرمایه زیادی ندارد و با حداقل سرمایه می تواند در آن حوزه شروع به فعالیت کند.
رقبای کمتر: همانطور که گفته شد در بازاریابی گوشه ای رقیب کمتری وجود دارد. در واقع هر چه محصول یا خدمت تخصصی تر باشد رقبا نیز هستند.
برند شدن سریع: نیچ مارکتینگ کمک می کند که در زمینه ای که فعالیت می کنید سریع شناسایی شوید و کم کم به یک برند تبدیل شوید. میتوان با افراد معروف حوزه کسب و کار خود یا همان اینفلوئنسرها ارتباط گرفت و توسط آنها برند خود را گسترش داد.

پیدا کردن سریع مشتریان: در نیچ مارکتینگ با توجه به تمرکز روی یک زمینه کاری سریعتر می توان مخاطبان مشتریان را پیدا نمود.

معایب نیچ مارکتینگ

در نیچ با تحقیق درست و دقیق در بازار و پیدا کردن خلاء موجود و فعالیت در آن زمینه شاید بتوان تا حدود زیادی موفق بود. ولی قطعا در همین بازار نیز هستند کسانی که تمایل به کار در آن حوزه را داشته باشند. بنابراین به مرور زمان رقیبان جدید در آن زمینه فعالیت می کنند و شاید کار تا حدودی برای شما سخت شود. در واقع در نیچ شاید نتوان برای بلند مدت در یک حوزه کاری مشخص فعالیت نمود. پس باید پس از موفقیت در آن حوزه کوچک کسب و کار مربوطه را گسترش داد.

بازاریابی گوشه ای

انواع نیچ مارکتینگ:

 اگر چه نیچ مارکتینگ بر مبنای نوع خاصی از محصول یا خدمت پیش می رود. اما اگر بخواهیم همین محصول یا خدمت را دسته بندی کنیم انواعی از نیچ مارکتینگ بدست می آید که در زیر به چند نمونه از  آنها می پردازیم.

نیچ مارکتینگ با توجه به موقعیت جغرافیایی:

می توان محصولات یا خدماتی که در منطقه ای خاص وجود ندارد یا کم است را پیدا کرده و در آنجا شروع به فعالیت کرد. برای مثال برای مناطق سردسیری استفاده از وسایل گرمایشی تقاضای بیشتری دارد تا در مناطق گرمسیری.

نیچ مارکتینگ بر اساس مشخصات جمعیتی:

بازاریابی گوشه ای می تواند بر اساس مشخصات جمعیتی افراد صورت پذیرد. بدین صورت که با تحقیق در سن، میزان تحصیلات، شغل، علایق و درآمد افراد پس از انتخاب محدوده مورد نیاز افراد نیازهای آن گروه را برآورده نمود.

چند مثال از نیچ مارکتینگ

در هر حوزه می توان مثالهای متعددی از بازاریابی نیچ مارکتینگ زد. مثلا در حوزه پوشاک، یک تولیدی می تواند فقط پیراهن های مردانه تولید نماید. یا یک فروشگاه لباس بچه گانه در حوزه فروش لباسهای بچه از نوزادی تا 7 سال را به فروش رساند. الزاما نیچ مارکتینگ محدود به کسب و کارهای آنلاین نمیشود. بلکه بسیاری از کسب و کارهای سنتی هم از آن استفاده می کنند. یک مغازه فروش خرما، مثالهایی از نیچ مارکتینگ سنتی است. همینطور در حوزه محصولات شوینده و بهداشتی فروشگاه های بزرگ یا مراکزی که بورس مواد شوینده هستند; الزاما همه مدل صابون را ندارند. می توان در Iمین زمینه و با تهیه همه رقم صابون به خوبی در این بازار فعالیت کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *