آشنایی با بازاریابی چریکی

بازاریابی چریکی (Guerilla marketing) یا بازاریابی پارتیزانی یک مدل از انواع بازاریابی است که در آن باروشهایی خاص باعث می شوند که به مخاطب به اصطلاح شوک وارد شود. این نوع بازاریابی یک روش نسبتا نو بوده که هدف آن غافلگیر کردن مخاطب با روشهای غیر متعارف است به طوریکه آن محصول یا خدمت در ذهن مخاطب ماندگار شود.

بازاریابی پارتیزانی
بازاریابی پارتیزانی

تاریخچه بازاریابی چریکی

قطعا واژه “چریک” انسان را به یاد جنگهای چریکی می اندازد. در جنگهای چریکی وقتی روشهای متعارف در جنگ جواب نمی داد از روشهای نامنظم و غیرمتعارف استفاده می کردند که با این تاکتیک باعث تضعیف یا شکست دشمن می شدند. دقیقا اصطلاح بازاریابی چریکی نیز از جنگهای نامنظم گرفته شده است. در سال 1984 “جی کنراد لوینسون” در کتاب خود با عنوان “بازاریابی چریکی” این نوع بازاریابی را معرفی کرد. لوینسون بازاریابی پارتیزانی را به عنوان روشی نامتعارف و با کمترین هزینه برای بازاریابی عنوان کرد.

ویژگیهای بازاریابی پارتیزانی

در بازاریابی پارتیزانی بر خلاف تبلیغات عمومی که برای مردم خسته کننده به نظر می رسد از روشهای هوشمندانه، ابتکاری و خلاقانه بهره گرفته می شود. در این بازاریابی باید به دنبال یک ایده جدید بود تا بتوان کالا یا خدمت را به طور شگفت آوری به مخاطبان معرفی کرد. در این بازاریابی هزینه کم صرف می شود. در واقع این روش مبتنی بر خلاقیت است. در بازاریابی پارتیزانی با کمترین امکانات بهترین نتیجه گرفته میشود. این نوع بازاریابی ارتباط مستقیم با احساسات مشتری یا مصرف کننده دارد. همینطور بیشتر برای افرادی خوب است که کسب و کار خود را به تازگی راه انداخته و به دنبال کسب سود در زمان کم و با هزینه کم هستند.

بازاریابی چریکی
بازاریابی چریکی

باید دقت کرد که بازاریابی چریکی باید یک بخش از استراتژی کسب و کار باشد نه تمام  آن. در واقع باید در کنار آن از سایر روشهای بازاریابی نیز استفاده شود. شاید بتوان گفت بهترین مزیتی که این بازاریابی دارد این است که در ذهن مخاطب ماندگار می شود. این بازاریابی می تواند ضن تشویق مشتریان جدید به خرید، مشتریان قدیمی را نیز ترغیب کند.
به یاد داشته باشید که اگر این بازاریابی به خوبی و با خلاقیت اجرا نشود نتیجه ای برعکس خواهد داد. در واقع منجر به شکست خواهد شد. همینطور می توان گفت الزاما کسب و کارهای نوپا از بازاریابی چریکی استفاده نمی کنند. بلکه کسب و کارهایی که برند شده اند برای معرفی محصول جدید می توانند از این بازاریابی استفاده کنند.

تبلیغات در بازاریابی پارتیزانی

در بازاریابی پارتیزانی باید از تبلیغاتی استفاده کرد که تا به حال شخص یا شرکتی آنر انجام نداده باشد. همینطور مکان و زمان مشخصی نداشته باشد. به طوریکه مخاطب را شوکه کرده و در ادامه بتواند مخاطبان زیادی را جذب کند. در واقع چیزی که برای مخاطب مهم است این است که آن تبلیغ را قبلا جایی ندیده باشند. پس به طور خلاصه در این بازاریابی به جای صرف هزینه های زیاد باید بر دانش، خلاقیت و نوآوری تکیه کرد. در کل پایه بازاریابی چریکی بر خلاقیت استوار است. باید یک ایده جدید و تازه ای را در نظر گرفت. البته می توان از ایده های دیگران الهام گرفت ولی اینکه ایده دیگران را کپی کنید دیگر اسمش بازاریابی چریکی نخواهد بود.

guerilla marketing
guerilla marketing

اجرای بازاریابی چریکی

اینکه بازاریابی پارتیزانی در چه مکانی انجام شود بسیار مهم است. با توجه به نوع محصول یا خدمت و با در نظر گرفتن اینکه مخاطبان آن در کجاها قرار دارند می توان کمپین بازاریابی را ایجاد نمود. همانطور که گفته شد در بازاریابی پارتیزانی شاهد نوعی از تبلیغات نامنظم و غیرمتعارف هستیم. این نوع بازاریابی معمولا در مکانهای عمومی یا خاص اجرا می شود. مثلا در جشنواره ها، کنسرت ها ،پارک های عمومی و… با توجه به مثالهای گفته شده دو عامل زمان و مکان از اصلی ترین موارد در اجرای بازاریابی چریکی است. در این مکانها باید از روشی استفاده کرد که مخاطب را شوکه کرده و به اصطلاح غافلگیر کند. استفاده از مجسمه های بزرگ که حجم واقعی آنها کوچک است یکی از این موارد است.

در فضای آنلاین نیز راه های مختلفی برای اجرای بازاریابی چریکی وجود دارد. استفاده از ویدئوهای متفاوت از کسب و کار خود به طوریکه که ذهن مخاطب را شگفت زده کند. همینطور استفاده از اینفلوئنسرها یا افراد سرشناسی که اکثر مردم آنها را میشناسند برای معرفی کسب و کار بسیار تاثیرگذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *