دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار بدون شک یکی از الزامات مورد نیاز برای موفقیت در هر بیزینسی می باشد. امروزه استفاده از اینترنت جزئی از زندگی روزمره مردم قرار گرفته است. با رشد سریع اینترنت، تحول زیادی در تمامی کسب و کارها صورت پذیرفت. در این میان، مقوله بازاریابی نیز تحت تاثیر قرار گرفت. در این مقاله سعی میشود با بازاریابی تحت اینترنت برای انواع کسب و کارها بیشتر آشنا شوید.
دیجیتال مارکتینگ یعنی چه؟
کلمه مارکتینگ به معنی بازاریابی است. دیجیتال مارکتینگ در اصل همان بازاریابی بوده که به صورت آنلاین انجام میشود. به طور خلاصه به تمام فعالیتهای تبلیغات و بازاریابی که از طریق بستر اینترنت صورت میگیرد دیجیتال مارکتینگ گفته می شود. امروزه در بسیاری از شرکتها دیجیتال مارکتینگ روشی برای پیدا کردن و جذب مشتری می باشد. منظور از بستر اینترنت در اینجا سایت و شبکه های اجتماعی، ایمیل و هر ابزار دیگری که برای بازاریابی در فضای اینترنت باشد است.
در بازاریابی سنتی تبلیغات در رادیو، تلویزیون و روزنامه ها صورت می گیرد. همچنین در این نوع بازاریابی مخاطب هدف مشخص نبوده و در واقع عموم مردم هستند. ولی در دنیای دیجیتال، بازاریابی مبتنی بر اینترنت است. این تبلیغات می تواند فعالیت در انواع شبکه های اجتماعی، بهینه سازی سایت در موتورهای جستجو (SEO) و سایر موارد باشد. هر چند که بازاریابی سنتی هنوز هم برای بسیاری از کسب و کارها بازده خوبی دارد.
با این وجود بازاریابی اینترنتی یک راه حل خوب و سریع برای رشد کسب و کارهای نوپا است.
امروزه شرکتها افراد ماهری را جذب می کنند که به دیجیتال مارکتینگ مسلط بوده تا بتوانند کسب و کار آن شرکت را گسترش دهند. در زیر چند نمونه از مزایای دیجیتال مارکتینگ اشاره می شود.
همانطور که در ابتدا گفته شد در زندگی روزمره انسانها اینترنت نقش زیادی ایفا می کند. با استفاده از همین ابزار است که می توان کسب و کار خود را در این فضای وسیع گسترش داده و مخاطبان زیادی را پیدا نمود. همچنین میتوان مخاطبان هدف را پیدا کرده و تبلیغات را برای آنان انجام داد.
در بستر اینترنت و فضای مجازی به نسبت مخاطبی که وجود دارد می توان با هزینه کم کسب و کار خود را معرفی نموده و تبلیغات خوبی انجام داد.
در دنیای دیجیتال با توجه به اینکه مخاطبهای بسیار زیادی دارد می توان خیلی سریع برند خود را به آنها معرفی نمود. این یک راه بسیار خوب و سریع برای شناساندن نشان تجاری خود به افراد مختلف است.
در دیجیتال مارکتینگ می توان مخاطبان هدف خود را مشخص نموده و فقط برای آنان تبلیغ کرد. در واقع در این نوع بازاریابی می توان روی مشتریان هدف تمرکز کرد و آمار جزئی از آنها بدست آورد. در صورتیکه در بازاریابی سنتی تبلیغ برای عموم مردم پخش می شود. به طور خلاصه می توان گفت در بازاریابی دیجیتال با هزینه تبلیغات پایین تر می توان مخاطبان هدف یا جامعه هدف را مشخص نمود.
در دیجیتال مارکتینگ کانالهای متعددی وجود دارد تا بتوان از طریق آنها با مشتریان ارتباط برقرار کرده و برند خود را معرفی کرد. در ادامه به چند نمونه موثر از دیجیتال مارکتینگ اشاره می شود.
سایت: قطعا داشتن یک وب سایت از مهمترین موارد مورد نیاز برای فعالیت در فضای دیجیتال است. امروز کمتر شرکتی است که یک وب سایت نداشته باشد. در سایت می توان اطلاعات کاملی درباره فعالیت شرکت ارائه داد. با تکنیکهای مربوط به بازاریابی دیجیتال می توان مخاطب را به سمت وب سایت هدایت کرد. یکی از مهمترین این تکنیکها سئوی سایت است. در واقع با انتشار محتوای اصولی می توان سایت را در موتورهای جستجو نظیر گوگل در رتبه های بالا آورده و مخاطب را از این طریق به سمت سایت هدایت کرد.
تبلیغات پیامکی: این نوع از بازاریابی بر مبنای ارسال پیامک یا SMS می باشد. می توان از این طریق برای معرفی کسب و کار خود اقدام کرد.
شبکه های اجتماعی: عضویت در شبکه های اجتماعی و تعامل با مخاطب در معرفی برند و کسب و کار خود بسیار اهمیت دارد. شبکه های اجتماعی می تواند شامل اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، لینکدین، پینترست و… باشد. ذکر این نکته بسیار حائز اهمیت است که مدیریت شبکه های اجتماعی و گذاشتن پستهای مستمر، مورد خیلی مهمی است که باید رعایت شود.
ایمیل مارکتینگ: ایمیل مارکتینگ شاید یکی از اولین شاخه های دیجیتال مارکتینگ در کسب و کار به شمار بیاید. صاحب یک کسب و کار با ارسال ایمیل به مخاطبان هدف، آنها را از محصولات و کمپین خود مطلع می کنند.